1. Hem
  2. /
  3. Om Digitala informationsleveranskrav

Om Digitala informationsleveranskrav

Krav för Digitala informationsleveranser publicerades i sin första version 2025-02-14 med detta utseende och upplägg. 

Inledning

Välkomna till Akademiska Hus Digitala Informationsleveranskrav, här hittar ni våra generella krav för informationsleveranser som ska uppfyllas vid ny- och ombyggnation samt vid hyresgästanpassningar, teknikprojekt och i den vardagliga driften utöver de krav som beskrivs i SIS bygghandlingar.

Vi på Akademiska Hus eftersträvar att vår byggnadstekniska information ska vara ändamålsenlig och arbetar för att få en obruten digital informationsleverans.

Akademiska Hus har generella digitala informationsleveranskrav, vägledningar och goda exempel enligt hierarkin nedan.

Förtydligande

  1. Digitala informationsleveranskrav
    * AH:s generella krav på leveranser.
    * Avvikelse från dessa måste föras via avvikelserapport och godkännas.
  2. Vägledning
    * Specifika krav på leveranser.
    * Avvikelse från dessa måste göras via avvikelserapport och godkännas.
  3. Goda exempel, mallar m.m.
    * Projektanpassas, kan ändras, hjälpmedel

Målgrupp

Akademiska Hus digitala informationsleveranskrav riktar sig till de som producerar, använder och levererar information.

Tillämpning

Alla förändringar som genomförs i byggnader och fastigheter påverkas av dessa informationsleveranskrav.

Vilka delar av Akademiska Hus digitala informationsleveranskrav som omfattas beror på projektets omfattning, verksamheten i byggnadsverket eller på fastigheten samt vilka projekt- och förvaltningsmål vi har för det specifika förvaltningsobjektet. Detta ska klargöras i varje projekt av beställaren.

Alla personer inom ramen för en förändring är ansvariga för att informationsleveranskraven följs samt att det utifrån de specifika projektkraven skapas en leveransspecifikation för förvaltningshandlingar.

Ajourhållning

Akademiska Hus har en organisation som ansvarar för ajourhållning av digitala informationsleveranskrav.

Avsteg och synpunkter

Om det av någon anledning inte är möjligt att följa kraven i de digitala informationsleveranserna eller om man finner bättre lösningar, ska avsteg godkännas av Akademiska Hus projektägare eller den denna utser. Avsteg hanteras via funktionen ”Avsteg och synpunkter” som finns på Akademiska Hus kravportal. Där kan man även lämna in förbättringsförslag eller synpunkter på portalen eller dess krav.